MirjamenPascal.reismee.nl

Greymouth - FranzJosef

Zondag 9 november vandaag, & ze zijn hier al een tijdje bezig met kerst. Reclames op de radio en tv, kerst spullen in de winkels, kerstverlichting in restaurants .. Het gaat dus ook gewoon overal het zelfde, in Beilen hangt de kerstverlichting ook al ruim 2 week in het dorp en waarschijnlijk is het eerste kerstnummer ook al op de Nederlandse radio geweest.. Het enige verschil is dat wij eerst Sinterklaas nog hebben in Nederland, iets wat ze eigenlijk nergens anders kennen. Probeer het maar is uit te leggen aan buitenlanders dat de kids in NL niet in de kerstman geloven maar in sinterklaas, een man met een lange baard (net als de kerstman) die kadootjes komt brengen (net als de kerstman) maar die zwarte Pieten als hulpjes heeft i.p.v elfjes. Of nog erger probeer ze maar is uit te leggen dat in NL nu al een aantal jaren een grote discussie is over het feit dat we ze "zwarte" Pieten noemen En dat ze nu "kaas" pieten en "regenboog" pieten willen creëeren, ze snappen er niks van .. Maar ja Ik snap het zelf ook niet...

Goed orde van de dag, of beter van Vrijdag want dat was de dag dat we doorreden naar de westkust van het Zuidereiland, naar het plaatsje Greymouth. Een lange rit van ruim 4,5u in de auto. Onderweg nog een aantal stops gemaakt, 1 van die stops was om de Truman Track te lopen. Een wandeling door het bos naar het strand, erg mooi! En die zee ... Zucht .. Ik krijg er echt geen genoeg van, zo mooi, waarom kan dat niet in NL. Wij moeten in NL maar weer genoegen nemen met een vieze bruine ondoorzichtige zee, blijft jammer. 1 van de andere stops die we hebben gemaakt was in het Paparoa National Park voor de beroemde PancakeRocks. Rotsen die zo "geslepen" zijn door de zee, de wind, dat het lijkt alsof het een stapel pannenkoeken is, erg verrassend is de naam dus niet ;). Eenmaal in de buurt van Greymouth onze accomodatie opgezocht. Op een 1 of andere manier hadden we beide niet zoveel verwacht van de locatie, ondanks dat we bijna de gehele weg er na toe langs de kust reden.. Uiteindelijk bij ons verblijf, BreakersBoutiQue, werden we verrassend blij van ons huisje en uitzicht! Wauw! Recht aan het strand! Nadat we onze koffers uit de auto en in ons huisje hadden gesleept zijn we het strand maar even op gelopen. Een groot deel kiezel/zand strand en een deel rotsen. De rotsen lagen vol met mosselen en hele grote zeesterren, erg leuk om te zien en ook erg leuk om lekker over de rotsen te klauteren :) Wij liepen er met eb, ongeveer een uur/ anderhalf later werd het vloed en lag het deel waar wij gelopen hadden al helemaal onderwater, Blijft raar.

Zaterdag, tijd om weer te vertrekken. Ontbijten, inpakken, afscheid nemen, instappen en rijden maar. Op naar FranzJosef, een 2,5u durende autorit, 1 van de kortere tijdens onze reis.. Onderweg een kleine omweg gemaakt naar Okarito, een gehucht aan het strand waarvandaan verschillende wandeling gemaakt kunnen worden. Wij gingen voor de Trig Walk, een wandeling die ons naar een uitzicht van 360'* zou brengen. Erg pittige wandeling met veel steile paden .. Niet erg bevordelijk voor mijn situatie op het moment, moest ook behoorlijk doorbijten om uiteindelijk dat uitzicht ook echt te zien. Pascal stelde voor om na 3kwart weer terug te keren i.v.m mijn pijn. Ik kon het echter niet uitstaan dat ik iets zou moeten laten terwijl we al een best eind op weg waren, tja en dan zegt mijn hoofd: schop onder je kont, hup, je moet, once in a lifetime, hup, gaan! Eenmaal boven een erg mooi uitzicht! Niet helemaal de beloofde 360'* maaaaar wel erg mooi met uitzicht op de zee, het strand, op de vlakte, op bos, op de bergen, Alles in 1. Na de wandeling zijn we verder gereden naar FranzJosef. We waren nog erg op tijd, ondanks dat we rustig aan hadden gedaan. Dus eerst even geluncht in de stad en daarna naar onze volgende accomodatie gereden om in te checken. De glenfern villa's, zegt genoeg toch? Heerlijk ruim huisje met uitzicht op de bergen en een stel alpacas en schapen .. ;) De rest van de dag hebben we het rustig aan gedaan, lekker bij geslapen, boekjes uitgelezen, spelletjes doen .. Vandaag, zondag, zij we naar Lake Matheson gereden waar een wandeling hebben gemaakt om dit meer heen. Dit meer staat bekend om de reflectie van de omgeving in het water. De wandelroute bracht ons door een bos langs de rand van het meer. Er stond helaas een beetje wind waardoor het water niet stil genoeg was om hele mooie reflecties te zien Maar we hebben wat kiekjes kunnen maken. Na deze wandeling zijn we terug gereden naar FranzJosef om daar de wandeling naar de gletsjer te maken. Eenmaal op de parkeerplaats van de wandeling gekomen regende het.. We zijn niet van suiker dus jas aan en gaan! Een erg indrukwekkende wandeling door een soort vallei vol keien, rotsen, stroompjes, bergen en watervallen. De gletsjer zelf was leuk om een keer te zien maar de route er na toe was mooier ;). Na deze wandeling zijn we de stad in gegaan om een hapje te eten, in het restaurant konden we nog net even de laatste minuten van de All Blacks wedstrijd zien tegen Engeland, die ze uiteraard hebben gewonnen ;). Rugby is hier DE sport en als je hier een tijdje bent ontkom je er niet aan, je hoort en ziet het overal! We hebben zelfs al een wedstrijd gevolgd, en om te zien is het best een geinige sport. Alleen om te zien uiteraard, ik zou binnen 10sec geblesseerd zijn als ik mee zou doen :p, ik hou het wel bij korfbal, is al risicovol genoeg ;).

Morgen rijden we alweer door naar Queenstown, een 5u durende autorit over de Haast Pas, welke erg mooi moet zijn.. Ook onderweg zijn er nog dingen die we graag willen zien, morgen word dus echt een reisdag. Gelukkig zijn we ook in Queenstown weer 2 nachten, is wel zo prettig want in de stad zelf schijn je ook veel te kunnen beleven! Nu alleen nog duimen dat de weersvoorspellingen niet kloppen .. Volgens de experts hebben we de komende week veel regen.. Duimen duimen duimen ;)

Ria

Hey Pascal en Mirjam. Weer een mooi reisverhaal en jeetje wat wordt er veel gewandeld. Ik ben echt zo benieuwd naar al die foto's die er gemaakt worden en al lezende krijg ik steeds meer dat ik denk Ik wil ook!!! Tot de volgende blog en ik zal voor mooi weer met weinig regen duimen. Dikke smok.

AnnA

Wauw , net als je moeder krijg ik ook het gevoel...Ik wil ookkkkkkk. Ria zullen we ook maar gaan? ????
Op de foto's lijkt het wel alsof jullie op een onbewoond eiland zitten. Wat een geweldig avontuur!

Groetjes Anna

Tante Jantje

Wat een belevenis .Ik zie aan de verhalen en de foto's dat jullie erg genieten .Ik zal duimen dat het met de regen mee zal vallen.Veel plezier nog Dikke kus

Tante Yvonne

jullie wandelen wat af zeg. Gaat het goed met je lijf Mirjam??

Mathilde

Wauw wat wandelen jullie veel! Hopelijk houden de benen het allemaal nog even vol :) supermooie uitzichten! Ik stuur wat zonnestralen (die zijn hier ook schaars) naar de andere kant van de wereld! Veel plezier :) x

Roelof

Hé kanjers, mooie plaatjes en leuk verhaal en ben helemaal niet jaloers hoor!!! Blijf genieten!